Een goede website

Een goede website bouwen, dat is best een uitdagende klus. Waar moet deze allemaal aan voldoen? Al kun je nog zo’n mooie website hebben, als deze niet bezocht wordt heb je er als ondernemer niet zoveel aan. Jouw website is tegelijkertijd jouw visitekaartje. Misschien heb je er al eens over nagedacht, maar kom je er toch niet goed uit. Gelukkig hoef je niet alles zelf te verzinnen. Ik help je graag verder of kan voor jou een hele website bouwen. Wil je toch eerst zelf aan de slag, dan geef ik je alvast een aantal tips zodat je hiermee aan de slag kan!

  • Doelgroep

Een website bouw je niet voor jezelf. Al kun je zelf nog zo blij zijn met jouw website, is jouw gebruiker dat ook? Bedenk dus van te voren wie de doelgroep is. Wie gaat jouw website bezoeken? Ben je ook bekend met deze doelgroep? Onderzoek naar de gewoontes van je doelgroep, zodat je weet wat ze belangrijk vinden. Is dat styling, is dat taalgebruik, zijn dat bepaalde soort foto’s, is dat gemak? Heb je een hele zakelijke website en is je doelgroep jongeren, dan kun je direct al zeggen dat deze doelgroep zich niet aangesproken gaat voelen. Verdiep je in de doelgroep en laat dat gevoel ook spreken via je website.

  • Doel

Wat is het doel van de website? Heb je een product te verkopen, dan is het goed om dat product ook centraal te zetten of een goede webshop te hebben. De boodschap die je wilt vertellen, moet overal bovenuit steken. Een aantal voorbeelden van een doel kunnen zijn: amusement, informeren, verkopen, inspireren, administreren, mensen bewegen, influencen etc.

  • Gebruiksvriendelijk

Maak geen doolhof van je website. Het is onderzocht dat mensen binnen een paar seconden doorklikken naar een andere website. Heb jij een zeer ingewikkelde website, dan raak je bezoekers snel kwijt. Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat je aanbiedt en waar je dat kunt vinden. Dus een goede indeling is een pre. Ook het inladen van de website mag niet te lang duren. Je kunt bezoekers kwijt raken. Dus scan je pagina’s goed door en kijk of het per pagina duidelijk is wat de boodschap is. Een goede structuur is ook handig voor de vindbaarheid in Google. Je kunt dan een optimale waardering krijgen zodat je hoger in Google komt. Ik zal hier een andere keer op in gaan, want Google is een hoofdstuk apart.

  • Aantrekkelijk

Heb je nagedacht over een eigen huisstijl? Dan is het belangrijk dat deze ook goed naar voren komt in je website. Gebruik vaste kleuren, laat je logo veel zien en let op taalgebruik. Taalgebruik valt ook onder huisstijl. Kies voor een zakelijke, afstandelijke en formele taal als jouw doelgroep dit prefereert. Voelt jouw doelgroep zich meer aangesproken door een informere taal, dan zul je dit moeten aanpassen in taalgebruik. De huisstijl kun je ook doortrekken naar je Social Media. Houd 1 richting aan, dezelfde kleuren, logo en filters voor de foto’s. Bezoekers zullen je gaan herkennen aan je huisstijl. Wist je dat er ook een bepaalde kleurenpsychologie zit achter kleurgebruik? Lees dit blog eens over kleurenpsychologie. Het is namelijk niet toevallig dat Kruidvat rood is en Albert Heijn blauw.

  • Inrichting

De inrichting heeft te maken met gebruiksvriendelijk. Gebruik een duidelijke structuur voor je website. Een klant wilt niet graag heel lang zoeken naar een contactformulier of bepaalde informatie. Met 1 druk op de knop willen ze al weten waar ze naar zoeken. Dat betekent dus een duidelijke inrichting en niet te veel laten doorklikken. Heb jij jouw website als eens gecheckt op het aantal doorkliks?

  • Responsive

Last but not least, iedereen heeft een smartphone. Dat betekent dat mobiel internetten tegenwoordig de normaalste zaak is. Jouw website moet dus allereerst goed werken op een mobiel. Bedenk maar hoe je zelf privé met je mobiel omgaat. Wat doe je allemaal op je mobiel? Precies! Shoppen, telebankieren, appen, filmpjes kijken, vakanties boeken. Vertaal dit naar je doelgroep en je weet precies wat je moet doen. Het is dus super belangrijk dat jouw website het goed doet op de mobiel. Werkt hij ook de desktop, dan is dat fijn maar komt zeker op de tweede plaats.

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Er zijn natuurlijk nog veel meer tips die ik kan geven. Ik zal er in een volgend blog uitgebreider op in gaan. Met deze 6 tips kun je alvast aan de slag gaan en je eigen website eens goed observeren. Het is ook leuk om een vriend of familielid te laten kijken naar je website en jouw feedback te geven. Iemand die iets meer afstand heeft van jouw bedrijf, kan jou waardevolle informatie geven. Heb je vragen aan mij, neem dan contact op! Ik kijk ook graag met je mee.

Categories:

Comments are closed