Social media tips

Op Facebook heb ik de afgelopen weken elke dinsdag Social Media Tips gegeven. In dit blog heb ik ze voor je verzameld en op een rij gezet.

Tip 1

Social Media Tip: Rubrieken

Werk met vaste rubrieken. Veel influencers doen dit ook. Ze werken met vaste rubrieken, op vaste dagen op vaste tijden. Fans weten dat ze op juist die leuke rubriek op maandag te zien krijgen. Heb je een webshop met kleding, kun je op elke vrijdag een kleding-tip posten. Toffe foto erbij en klaar. Klanten gaan het herkennen en zullen terugkomen.

Tip 2

Social Media Tip: Insta Stories

Vorige week kreeg ik de vraag hoe het zit met Insta Stories. Nu kan ik je vertellen, dat is echt weer een heel ander verhaal. Ik heb pas zelf een webinar gevolgd over Instagram Stories, zo blijf ik zelf ook een beetje bij. En het is leuk om je zelf te blijven informeren. Ik kan er ook wel een heel blog over schrijven, maar dat doe ik nu niet. Ik geef je een paar tips hoe je alvast aan de slag kunt met je stories.

🌸 Insta stories: het woord zegt het al, het is echt storietelling. Dus gebruik het daar ook voor.

🌸 Maak het persoonlijk. Je kunt hier meer laten zien dan in je feed en verwijs naar elkaar.

🌸 Je kunt stories ook goed gebruiken voor de interactie. Stel eens een vraag of gebruik de poll.

🌸 Ben je niet bang van de camera? Dan is het heel leuk om filmpjes te posten!

🌸 Gebruik een speciale template voor je stories. Bij Canva kun je speciaal voor Stories een template maken

🌸 Moet je dagelijks iets posten? Voor je feed is het wel belangrijk om dit te doen. Zo blijf je in de tijdlijn van je volgers. Het is tof als je ook veel kunt posten op je stories, maar let op! Zorg dat je wel iets te melden hebt! Als het alleen maar om het posten is, haken je volgers snel af.

Tip 3

Social Media Tip: Tone of Voice

🌸Tone of Voice
Let jij op het gebruik van taal tijdens je post op social media? Het is heel belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Wie leest jouw post? Als deze namelijk aanspreekt, zal er ook sneller interactie zijn.
Tone of Voice is dus heel belangrijk. Je past het aan aan de hand van je doelgroep. Een paar punten waar je op kunt letten:
🌸 Het gebruik van u of jij. ‘U’ maakt het erg afstandelijk en formeel. Dat wil je waarschijnlijk niet. Dus om het laagdrempelig te houden kun je beter ‘je’ gebruiken.
🌸 Lange of korte zinnen
🌸 Trendy woorden/straattaal of juist branche begrippen
🌸 Zakelijk of informeel
🌸 Spellingsfouten! Niks zo vervelend als een post met allemaal spellings- en taalfouten…
Weet jij hoe je jouw doelgroep het beste aanspreekt?

Tip 4

Social Media Tip: Een vaste huisstijl

Een vaste huisstijl voor Insta? Is dat nodig dan?

🌸 Echt wel!

🌸 Je huisstijl gebruik je niet alleen voor je website. Denk hier goed overna voordat je een keuze maakt. De huisstijl moet bij jou passen en jouw bedrijf. Deze huisstijl kun je doorzetten naar je visitekaartjes, en andere promo’s. Het is juist daarom heel goed om deze huisstijl ook door te voeren op je insta. Zo blijf je herkenbaar voor je volgers en potentiele klanten.

🌸 Hoe kun je dat het beste aanpakken?

🌸 Kies een vaste filter voor je foto’s en gebruik deze voor al je foto’s. Kijk goed of het een mooie filter is en of je foto’s goed eruit springen. Daarnaast gebruik ik voor al mijn foto’s en ook voor mijn klanten vaste templates die ik maak in de app van Canva. In een template kun je je huiskleuren gebruiken en eventueel je logo verwerken. Zo kijk ik constant in mijn insta feed welke template ik ga gebruiken om een goede afwisseling te hebben.


Tip 5!

Social Media Tip: In Beeld

Ben ik in beeld??
🎥Ben jij wel in beeld? Een grote fout die ik regelmatig voorbij zie komen op Social Media, is dat er geen personen worden getoond. Alleen maar afstandelijke posts over producten of andere zakelijke posts. Soms best handig…. maar vinden je volgers dat ook?
Ik heb dit zelf ook moeten leren. Toen ik startte met mijn bedrijfje, dacht ik dat ik vooral andere zaken kon posten; mooie foto’s, quotes, klanten etc. Maar wat wil een klant ook zien? Jou! Wie zit er achter het bedrijf?

Dus zet jezelf af en toe in beeld, in the spotlights. Het maakt je bedrijf gelijk een stuk persoonlijker. Klanten weten met wie ze contact kunnen opnemen, dit maakt de drempel direct kleiner. Ook voor Insta is het een stuk leuker om ook af en toe wat persoonlijks te posten. Klanten vinden het leuk om iets meer over het brein achter het bedrijf te zien. Ook helpt dit om je volgers meer te triggeren. Je zult zien dat je zo steeds meer volgers krijgt.

🌀Het is wel even spannend, dat vond ik ook! Maar echt waar, zodra je het vaker probeert, gaat het steeds makkelijker!
💎 Dus! Wat ga jij nu doen?
➡️Selfies maken in je bedrijf, op de werkvloer of op kantoor en hup posten! En in de stories mag het best wat persoonlijker worden. Hou het interessant voor je volgers.

Tip 6

Social Media Tip: Frequentie en plaatsing

Wanneer en hoeveel post ik nu?
Dat is echt een veel gehoorde vraag in Social Media wereld. En eerlijk gezegd, dat is ook moeilijk. Want hoevaak post je nu eigenlijk? Enig idee wat jij zelf doet? Om dit goed te monitoren en te regelen, zijn er een paar stappen die je zou moeten nemen.
🐾Stap 1 . Onderzoek op welke social media jouw doelgroep zich bevindt. Want als je veel op Insta zit en jouw doelgroep bevindt juist op FB, bereik je ze zeker niet.

🐾Stap 2. Maak een keuze welk media kanaal je gaat gebruiken. Social Media kost veel tijd en effort. Je hoeft ook niet overal op te zitten. Beter maak je eerst een keuze voor 1 of 2 kanalen en werk dit goed uit. Het is zonde om alles te doen en dan maar half werk te leveren.

🐾Stap 3. Het is ook verschillend per kanaal hoeveel je post om een goed bereik te krijgen. Natuurlijk zit hier ook een stukje algoritme in, maar ook voor je volgers is het goed om regelmatig in beeld te blijven. Voor jou 100 anderen die er binnen no time bovenop zitten. Een indicatie voor de frequentie:

* Facebook 1 – 3 posts per dag

* Instagram 1 – 3 posts per dag

* Twitter 20 – 30 posts per dag

* LinkedIn 1 post per dag

* Pinterest 20 – 30 posts per dag

🐾Stap 4. Laat je niet gelijk ontmoedigen. Je hoeft niet de hele dag op je mobiel te zitten. Plan je berichten van te voren in. Denk goed na over de onderwerpen en evalueer dit ook. Door in te plannen kun je de bovenstaande frequentie beter volhouden en blijft het ook leuk.

🐾Stap 5. Dan nog de grote vraag wanneer je gaat posten. Tja, dat ligt er eigenlijk ook aan wanneer er op jouw kanaal gekeken wordt. Dit kun je heel goed checken in je statistieken. Op je planning kun je ook goed een evaluatie bij houden. Probeer dan ook per post te kijken wanneer er wordt gekeken. En zijn er onderwerpen die je misschien moet skippen? Kijkt jouw doelgroep in de ochtend? Dan is dat een perfect post moment.

Met deze Social Media Tips kun je al snel uit de voeten. Vind je het nog spannend? Voer ze dan stap voor stap in. Begin met 1 optie. Probeer dit eerst eens uit. Ga het daarna uitbreiden. Je zult zien dat je steeds meer volgers en reacties krijgt.

Vind je dit teveel werk? Dan kun je dit ook door mij laten regelen. Kijk hier voor de mogelijkheden die ik je kan bieden. Stuur mij een bericht en laat mij weten wat jouw wensen zijn. Ik ga graag voor je aan de slag. Succes!

Categories:

Comments are closed