De Perfecte Facebook Post
We zitten allemaal de hele dag op Facebook, Instagram en andere Social Media. Ik zie zoveel verschillende soorten posts voorbij komen. De een post een mooie foto zonder tekst en dat kan ook genoeg zijn. De ander post een heel verhaal. Een derde post de hele dag filmpjes. Juist nu kun je je als bedrijf ook zichtbaar maken. Blijf dus ook posten en jezelf laten zien op Facebook. Wat is alleen nu een perfecte post? Dat is moeilijk te zeggen. Iedereen heeft een andere mening.
Vandaag geef ik je tips hoe je een goede post op facebook kunt maken. Ook zal ik later tips geven voor andere media. Leuk om je daar nu eens echt in te verdiepen, dan heb je ineens een doel voor deze maand! Maak er gewoon een challenge van voor jezelf. Succes!
10 Tips voor de perfecte Facebook Post
- Wees jezelf. Ik vind dit de beste tip. Post altijd iets waar je zelf ook achter staat. Niet omdat het op een bepaalde manier hoort of omdat het zo beter zou zijn. Mensen prikken daar toch doorheen. Blijf bij jezelf, dan komt de post het beste over en geloven mensen je ook. Het geeft ook vertrouwen en dat is wat mensen graag willen. Dan zullen ze je blijven volgen.
- Wie is jouw doelgroep? Voor wie ga je posten? Wie is nu echt jouw doelgroep? Zorg dat je kennis hebt over jouw doelgroep. Wat vinden ze leuk, wat vinden ze interessant om te lezen. Een onderzoekje is absoluut de moeite waard. Je zult merken als je dat doet, dat je meer contact krijgt met je lezers. Facebook heeft ook analytics waar je al aardig wat informatie krijgt over jouw volgers. Hou dit dus ook goed in de gaten.
- Post met een afbeelding. Een afbeelding spreekt aan. Denk aan je eigen gedrag op Facebook. Lees jij posts zonder foto? Meestal niet. Je scrolt er snel doorheen en bij een toffe foto blijf je hangen. Zo werkt het. Facebook gaat super snel. Er wordt ontzettend veel gepost, dus het is van belang dat jouw afbeelding aanspreekt. Mensen moeten even blijven hangen bij de post. Daarna komt de rest.
- Timing. Wanneer je post is van groot belang. Daarom is het goed om te weten wanneer jouw doelgroep op facebook zit. Is dat in de ochtend? Of is dat juist na het avondeten tijdens de koffie? Facebook is erg populair tussen 17.00 en 19.00u, maar het is zeker een onderzoekje waard wat jouw doelgroep doet. Dan weet je zeker dat jouw doelgroep online is en heb je meer kans dat het gelezen wordt. In publicationtools kun je de berichten van te voren plannen! Super handig, zodat je altijd in de juiste periode post. Ook als je toevallig een feestje hebt op dat tijdstip.
- Linkjes. Wil je graag meer bezoekers op je website? Dan is het van belang dat je ook regelmatig met een link post. Zorg dan wel dat je deze goed afkort of weghaalt als de website verschijnt. Websites zoals Bitly.com kunnen je daarbij helpen. Ook fijn als de link echt werkt, dus test deze altijd voordat je post. Het is ook belangrijk dat jouw bedrijfsinformatie up-to-date is. Zorg dat daar de link naar je website staat, het liefst met jouw contactgegevens. Als potentiele klanten ontzettend moeten zoeken naar informatie, haken ze heel snel af. Dat willen we natuurlijk niet. Je kunt altijd met hashtags werken, zoals #linkinbio of jouw naam #jacschrijft.
- Afwisseling. Houd je post afwisselend. Dus post niet alleen maar je eigen producten, maar laat ook eens een kijkje achter de schermen zien. Of deel een bericht van een collega, klant etc. Dat houdt het interessant voor de kijker en blijven ze nieuwsgierig naar nieuwe posts.
- Persoonlijk contact. Wat voor bedrijf je ook hebt, mensen houden van persoonlijke aandacht. Dus post ook af en toe eens persoonlijk. Laat je gezicht zien. Mensen zien graag het gezicht achter het bedrijf. Blijf ook in contact met je lezers. Stel eens een vraag in je post. Oja en natuurlijk heel belangrijk als je dat doet, reageer dan ook (snel) op de posts. De interactie is erg belangrijk en goed voor je algoritme (ja, ook Facebook werkt met algoritme).
- Uitstraling. Probeer een vaste uitstraling te gebruiken tijdens je posts. Zo kun je met verschillende apps templates maken voor je afbeeldingen. Ik gebruik graag de app Canva. Ik heb een vast kleurenpalet, dat zijn mijn kleuren van mijn website. En ik zet altijd mijn logo op de afbeeldingen. Zo ben je altijd herkenbaar voor je volgers. En het is een leuke bezigheid. Ook handig! Wil je ook iets toevoegen aan “je verhaal”? In Canva kun je speciale templates vinden voor alle vormen, dus ook voor je verhaal, advertentie, banners, flyers, Insta etc. Dit is super handig, aangezien overal de afmetingen anders zijn. Op deze manier weet je zeker dat de foto altijd goed past.
- Kort & bondig. Maak niet te lange posts voor Facebook. Hou het kort en bondig. Er wordt gezegd dat een bericht van 80 tekens of minder het meest effectief is. Dat lukt mij ook niet altijd. Zorg wel dat je dan duidelijk bent in je bericht. Wat wil je nu eigenlijk aangeven? Zorg dat je de juiste informatie duidelijk overbrengt.
- De perfecte post. De perfecte post bestaat natuurlijk niet. Maar je kunt heel veel van te voren uitzoeken. Heb je nu wat meer tijd over? Doe eens een webinar over Social Media, bij FrankWatching of Mark Bongers. Er kan zoveel meer. Heb je al eens een advertentie geplaatst of weet je niet precies hoe de tools van Facebook in elkaar zitten? Verdiep je er eens in en je zult zien dat je meer uit Facebook kunt halen. Social Media = leuk!
Ik hoop dat je met deze tips aan de slag kunt en meer uit Facebook kunt halen. Heb je vragen, schrijf mij!
Veel Succes en ik zie je graag op Facebook #JacSchrijft.
Comments are closed